Börja flyga

Piteå Flygklubb anordnar tillsammans med Luleå-Boden Flygklubb utbildning till Private Pilot License samt certifikat för Ultralätta flygplan klass B. Utbildningen sker vid Piteå Flygplats men även vid Luleå-Boden Flygklubbs lokaler på Luleå Airport. Klubben skolar även i egen regi till paramotorlicens PM1

Private Pilot Licence

Med ett PPL(A) kan man flyga flygplan med en max startvikt på 5700kg eller 9 passagerare. De vanligaste flygplanen i denna klass har 4 säten och en räckvidd på 4 timmar. Med detta certifikat kan du flyga inom hela Europa.
Utbildningen består av en teoretisk del (bl.a meterologi, färdplanering, luftens lagar, navigation) samt en praktisk del om 45 flygtimmar.
Under den praktiska utbildningen lär du dig att på ett säkert sätt hantera flygplanet under både lokala flygningar samt längre navigeringar till andra flygplatser.

Efter avslutad utbildning kan du flyga klubbens normalklassade flygplan samt ultralätta flygplan. Dessutom kan du bygga på dina behörigheter för att kunna flyga sjöflygplan, skidflygplan, avancerad flygning eller mörkerflygning.

För mer information om utbildningen och kursstart kontakta Luleå-Boden Flygklubb

Ultralätt klass B

Ultralätta flygplan klass B får ha en max startvikt på 450kg och två säten. Utbildningen till certifikat för UL-B påminner mycket om PPL(A). Teoriutbildningen är i stort sett samma som PPL(A) men den praktiska delen innehåller 30 flygtimmar. Fördelen med UL-B är att kostnaden per flygtimme ofta är lägre än för ett normalklassat flygplan.
För mer information om utbildningen och kursstart kontakta Luleå-Boden Flygklubb

Paramotor PM1

Soliga, kallkrispiga vinterdagar, när luften är tät och lugn och nästan vindstilla, ljusa sommarkvällar när tiden är oändlig eller mot kvällssidan när vinden ebbat ut kan du flyga med paramotor.
Piteå skärmflygskola skolar de som vill ta en paramotorlicence till PM1. Klubben har köpt in en tandemutrustning och har en utbildad instruktör som hjälper dig fram till din licence med teori och flygning på vårt flygfält. Läs mer om paramotor HÄR
För mer information, kontakta Bahman Honarjou, 070-354 09 10

BLI MEDLEM

MOTORFLYGARE

Medlemsavgiften för motorflygare är 600 kr + medlemsavgiften till KSAK (Kungliga Svenska Aeroklubben) som är riksorganisation för sveriges flygklubbar.
Till medlemsavgiften tillkommer en bokningsavgift på 1000 kr som krävs för att få nyttja klubbens samtliga flygmaskiner.

PARAMOTOR

För paramotorflygare är medlemsavgiften 600 kr. Tillkommer gör licens och försäkring till Svenska Paramotorförbundet eller Svenska SkärmflygFörbundet.

STÖDMEDLEM

Om du inte flyger med ändå vill vara medlem i Piteå Flygklubb finns möjlighet att bli stödmedlem, avgiften är då 100 kr.

ARBETSPLIKT

Till medlemskapet kommer en arbetsplikt på 10 timmar arbete per år. Arbetsplikten finns för att hålla nere kostnaderna för drift och underhåll av vår anläggning och fordon. Därmed kan vi erbjuda en fin anläggning för alla medlemmar och hålla flygtimpriserna på en nivå som är bland Sveriges lägsta.

Arbetet består av bland annat snöröjning, gräsklippning och underhåll av klubbstuga och hangarer. Två gånger per år anordnas arbetsdagar men man kan även göra sin arbetsplikt när man själv vill.

Vid utebliven arbetsinsats betalar medlemmen en fastställd avgift som kompensation till klubben.

Du är välkommen att bli medlem i Piteå flygklubb. Fyll in din medlemsansökan.
Ansökan går att fylla i via en dator. Skriv ut den och skriv under och skicka den till Piteå flygklubb, Box 75, 941 22  PITEÅ. Du kan också lämna den i klubbstugan eller skicka den till klubbens sekreterare eller skanna in en signerad ansökan som skickas till klubbens sekreterare.