Börja flyga

Så här tar du flygcertifikat

Förverkliga din
dröm att flyga

Hos Piteå Flygklubbs flygskola kan du ta ditt flygcertifikat och  utöka befintligt certifikat med fler behörigheter.

Piteå Flygklubb är auktoriserad av Transportstyrelsen som Deklarerad Träningsorganisation SE.DTO.0009. 

LAPL(A)

Light Airplane Pilot License

Light Airplane Pilot License (Aeroplane) är ett certifikat för privatflygning som ger möjlighet att flyga enmotoriga kolvmotorflygplan upp till 2000 kg startvikt och maximalt fyra personer ombord, inklusive pilot. Certifikatet gäller i hela EASA (EU). 

Innehåll

- Flygteori
- 30h flygning,
varav 6h solo

99 450 SEK

Tillägg

- Sjöflyg
- Skidflyg
- Avance
- Mörker

PPL(A)

Private Pilot License

Private Pilot License (Aeroplane) är ett privatflygcertifikat som du kan flyga enmotoriga kolvmotorflygplan utan begränsning i antal passagerare eller vikt. 

PPL passar dig som tänkt flyga flygplan med fler än fyra personer ombord eller om du tänkt fortsätta läsa vidare till kommersiell pilot.

Man kan också utöka från LAPL(A) till PPL(A) genom en kortare utbildning. 

Innehåll

- Flygteori
- 45h flygning,
varav 10h solo

134 700 SEK

Tillägg

- Sjöflyg
- Skidflyg
- Avance
- Mörker
- Instrument
- Kommersiellt certifikat

Grundläggande krav flygcertifikat

Ålder

Minst 17 års ålder innan uppflygning, ingen övre åldersgräns finns.

Medicinskt intyg

Utfärdat medicinskt intyg för LAPL eller Klass 2 senast vid första ensamflygning. Lista över flygläkare finns på Transportstyrelsens hemsida. Fastän man kan börja sin flygutbildning utan att ha ett medicinskt intyg rekommenderas ändå att du skaffar det tidigt så att du vet att det inte finns några hinder för att ta flygcertifikat. 

Belastningsregistret

Utdrag ur belastningsregistret kommer att göras i samband med uppflygning och Transportstyrelsen har rätt att neka utfärdande av flygcertifikat om skäl finns. Om osäkerhet finns huruvida belastning kan utgöra hinder för certifikatutfärdande kan Transportstyrelsen kontaktas innan påbörjad flygutbildning. 

Medlemskap i Piteå Flygklubb

För att kunna boka de flygplan som används under utbildningen krävs medlemskap i Piteå Flygklubb. Rättigheter, skyldigheter, aktuella medlemsavgifter och ansökan finns på flygklubbens hemsida.

Teori

Teoridelen görs genom den internetbaserade plattformen flygcert.com där allt teorimaterial finns, liksom möjlighet att ställa frågor till flyglärare. Ett antal repetitionstillfällen anordnas på flygklubben så att man i lugn och ro kan få hjälp med knepiga avsnitt av teorin innan provskrivning.

Då teoriutbildningen är distansbaserad kan du själv sätta det tempo som passar dig. Detta ställer också krav på att du själv planerar och avsätter tillräckligt med tid för att ta in allt som krävs innan examinationen.

Teoriproven har 20 flervalsfrågor vardera och görs på ett internetbaserat system inför en kontrollant från Transportstyrelsen. För godkänt resultat krävs minst 75% rätt på vardera prov. Viktigt att komma ihåg är att samtliga prov måste genomföras med godkänt resultat inom 18 månader från det att man skriver första provet. Om det går mer än 18 månader utan att alla prov är godkända måste teoriutbildningen göras om från början.

I varje ämne har man 4 försök på sig att få godkänt. Får man underkänt på ett 4e prov ogills hela teorin och man måste då börja om igen. Om du följer utbildningsmaterialet, går igenom många exempelfrågor och regelbundet läser teorin så är det inga problem att få godkänt redan på första försöket.

Ett bra upplägg är att läsa två eller tre ämnen i taget och skriva prov i dessa innan du går vidare med nästa grupp av ämnen. Det är en fördel att kombinera ämnen som du känner är lättare med ämnen som känns svårare och mer omfattande.

De ämnen som ingår i utbildningen är

  • Luftfartssystemet & Flygsäkerhetsstandarder
  • Luftfartyg Generellt
  • Prestanda & Färdplanering
  • Människans förutsättning och begränsningar
  • Meteorologi
  • Navigation
  • Flygoperativa Procedurer
  • Flygningens Grundprinciper
  • Radiokommunikation

Kostnader

Avgifter

Förutom själva utbildningen tillkommer avgifter från Transportstyrelsen, uppflygningskontrollant och medicinskt intyg. 

Avgifterna kan variera beroende på exempelvis vilken flygläkare du går till samt att Transportstyrelsen uppdaterar sina avgifter årligen.

  • Medicinskt intyg 2000 SEK
  • Teoriprov 6200 SEK
  • Språkprov för radiotelefoni 750 SEK
  • Flygprov 4000 SEK
  • Certifikatavgift 400 SEK

Total kostnad avgifter 13 350 SEK

Teoripaket

I teoripaketet ingår allt du behöver för att klara teorin samt det material du behöver senare för flygningen.

I paketet ingår

  • Inloggning till flygcert.com
  • 30 timmar lärarledd teoriundervisning
  • Loggbok för att logga alla dina flygningar
  • Flygkarta
  • Elevhandbok som beskriver alla manövrar och flygpass som ingår i utbildningen
  • Transportör för att mäta kursvinkel och distans på kartan
  • Navskiva för att beräkna kurs och flygtid vid färdplanering

Kostnad för teoripaketet är 15 600 SEK

Flygning

Skolningen kostar 2350 SEK / blocktimme* inklusive instruktör. Timkraven är de lägsta enligt regelverket och ibland kan extra timmar krävas för att nå kraven för att klara en uppflygning. Detta är upp till flygläraren att bedöma.

Kostnad flygning LAPL:
30 timmar * 2350 = 70 500 SEK

Kostnad flygning PPL:
45 timmar * 2350 = 105 750 SEK

*blocktimme – räknas från det att flygplanet rullar från parkeringen tills dess att du parkerar efter flygningen.

Summa kostnader

Total kostnad för avgifter, teori och flygning:

LAPL 99 450 SEK

PPL 134 700 SEK

Tilläggsutbildning

Utveckla ditt flygande genom att vidareutbilda dig till nya behörigheter. 

Skidflyg

En av dom mest fria typerna av flygning är skidflygning.

Utbildningen består av teori om teknik vid landning på snö och is samt 2 - 5h flygning där fokus ligger på att säkert landa på olika frusna sjöar.


Avancerad flygning


Utbildning till behörighet för avancerad flygning består av teori och 5h flygträning.

Du lär dig bland annat:
- Stall & vikning
- Spin
- Loop
- Roll
- Hjulning

20221113_132405

Sporrflygning

För att flyga med sporrhjul krävs skillnadsutbildning.

Denna består av 2 - 5 h flygning där fokus ligger på landningsträning i olika förhållanden.